17 juli Los Angeles - Coronado Island

2014-07-20 @ 04:00:00 | Allmänt
Hade skrivit ett långt inlägg om den 17 som nu är helt magiskt borta. Finns inte ens som utkast. Hata.
Nu gör jag ett snabbt försök att hinna ikapp vad som hänt innan jag hinner glömma.
 
Vi gick upp tidigt den 17:e, vi skulle vara ute i god tid, Garmin GPS:en tog som vanligt sjukt lång tid på sig att ladda så det blev lite irrande innan vi kom på rätt väg. Av någon anledning går det inte att söka upp platser om man inte är jäkligt specifik och även om man söker något som man vet finns så tar det lååååååång tid. Co-Pilot som jag numera har på iPhone är inte heller helt klockren men är åtminstone bättre. Måste nog leta lite till innan jag hittar den perfekta GPS-lösningen som inte driver mig till vansinne från tid till annan.
 
Garmin är jättebra när man väl hittat vart man ska att köra efter. Det var dock en hel del köer och 20 minuter på Garmin (48 minuter på Co-Pilot som tar hänsyn till trafik) blev till 1h 5 min. Men tack vare att vi hade gått upp tidigt hann vi precis i tid till turen som skulle ta oss runt i Hollywood och Beverly Hills. Vi hade fått turen rekommenderad av våra vänner i Tucson, och turen var bra. Man ska inte vänta sig att få se en massa kändisars hus, för man ser mest deras grindar, men det är guiden och hans berättande om Hollywood som gör det värt att åka.
 
Enda stoppet under turen, utsikt över Hollywoodskylten, den syns (knappt) i bakgrunden, men syntes riktigt bra i verkligheten.
 
Uppförstorat till ungefär verklig storlek som vi såg den.
 
Enda kändishuset jag fotade, här bakom detta fönstret dog Michael Jackson samtidigt som vi flög till Las Vegas första gången 2009.
 
Häxhus i Beverly Hills, tydligen ett hus byggt för en film som sedan flyttats till filmmakarens tomt i Beverly Hills då han inte vill göra sig av med det. Stod en skylt vid huset "Plocka inte bären, hälsningar häxan"
Intressantaste huset under turen tyckte jag, ett av Gaudis få arkitekturella verk utanför Barcelona. Inga räta linjer här inte. Mina barn höll inte med. Siri såg Josh Hutcherson hus, Sander såg Bruce Willis hus, och Signe fick se Johnny Depps(Willy Wonkas) gata, han hade köpt alla hus där han bodde trots huspris i Beverly Hills som slår Zlatans övergångssumma till Barcelona.
 
 
På Rodeo Drive såg vi denna bil som kostat 3 miljoner dollar. Vet i hundan om jag inte hellre tagit 15 st Tesla S
 
Charlie Chaplins gamla studio som nu övertagits av Mupparna( Jim Henson Company) som också skapade Yoda i de tre första filmerna, icke att förglömma.
 
När turen var över tog vi en lunch på Hollywood Blv. innan vi sa adjö till LA...
 
och "Hello!" till bilköer...

7 filer åt vardera håll på I5, var ska alla? Vore en sak om San Diego vore en en mångmiljonstad, men det bor 1,3 miljoner i den. För många bilar och ett märkligt filkörningssystem är antagligen anledningen. Så en bil byta fil tjugo gånger, vi bytte inte och rullade till sist förbi honom. Trägen vinner.
 
Till sist, bron över till Coronado Island....
Trots att en 2h resa till slut tog 3h och 40 min hann vi ta ett dopp i poolen och en riktigt bra middag på Burger Lounge, hak nr 1 på ön enligt TripAdvisor. Bra shakes också, man får resterna i en shaker att fylla på sitt glas med.
 

Kommentarer
★ Matte

Det bor i storstadsområdet San Diego ca 3 miljoner, och en halvtimme söderut Tijuan med 5 millar så kanske behövs då alla kör bil där..inte så bra kollektivtrafik som i Stockholm :) Kul att se bilder därifrån. Nästa gång rekommenderar jag Sushi on the rocks som har bästa sushin i SD!

2014-07-22 kl. 21:10:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback