19 juli San Diego- Del Mar - Costa Mesa

2014-07-20 @ 20:09:01 | Allmänt
Kvällen innan (den 18:e) blev det pizza då vi misslyckats att hitta en pizzeria på lunchen (Tack Apples Siri som gav oss vägvisning till en pizzeria som var nedlagd). Tänkte gå på Village Pizzeria, pizza som den gör i New York enligt reklamen (de importerar vatten från New York till degen), en aning pretentiöst. Var hur lång kö som helst så det blev pizzerian sidan om istället, som var helt ok den med.

Morgonen den 19:e sov vi lite längre, åkte sedan bil norrut längs kusten. GPS:en ville hela tiden ha ut oss på I5, men vi stod på oss och körde på känn. Gick bra och vi kom till Del Mar, en srand som vi också fått rekommenderat av en vän till en vän. Detta var den strand som varit mest välbesökt av de vi varit på hittills. Oftast finns det gott om plats, ibland kan det vara lite svårt med parkering, men på State Beaches har det hittills alltid funnits plats.

Här var det fullt, parkeringen dyr, men stranden var bra om än ganska full. Vi breder inte ut oss så mycket, vi badar eller står mest. Riktigt bra nybörjar strand för Boogie Board, men det fanns en del riktigt höga vågor längre ut. Lyckades bryta av vår ena bräda när jag försökte mig på en 360 på toppen av vågen, lyckades aldrig men det var kul att försöka.

Vädret var bättre än det såg ut, det är nästan alltid molnigt på förmiddagen för att spricka upp framåt eftermiddagen och sällan är det kallare än 20 grader, oftast upp emot 25 grader, dag som natt.

Efter stranden åkte vi vidare längs kusten och stannade i den lilla orten Cardiff-by-the-Sea och käkade på ett riktigt Surfhak. De stängde tre så att de skulle kunna surfa på eftermiddagen, och serverade frukost hela dagen fram tills de stängde.

Vi tog två små frukostar till Siri och Sander, vi tänkte inte på att något som heter "Little" skulle kunna vara så stort.

Vi tog French Toast till Signe, gott, och räckte till alla. lle kunna har klarat oss på de tre rätterna. Enda missen vi gjorde var att vi beställde mer mat till Liv och mig, vi skuRekommenderar detta ställe, men beställ inte för mycket mat. Vågar inte ens gissa på hur stor en Big Breakfast är.

Vi gav till slut efter för GPS:en när vi kom till Oceanside och körde ut till I5:an. Naturligtvis var det köer så vid första bästa tillfälle åkte vi ner till kusten igen. Kom fram till vårt hotell i Costa Mesa, 3,6 miles från Newport Beach, tre nätter har vi bokat här, lagom avstånd till de olika stränder vi vill besöka och inte lika sjukt dyrt som det blev att boka ett hotell vid stranden under högsäsong, åtminstone om man ska ha plats för 5.

På kvällen gick vi 100 m till en Japansk BBQ restaurang. Fanns tre till japanska restauranger i närheten och det verkar som om andelen asiater som bor i området är stor. De flesta på restaurangen var japaner eller med japansk påbrå och personalen pratade mer japanska än engelska. Kul och annorlunda, av med skorna och kryp ner på golvet och grilla din egen mat.

Sjukt mycket mat och rätter, men vi alla tyckte det var gott, till och med alla ungarna, och de är inte lätta att tillfredsställa. Vi åt upp det mesta och på vägen hem köpte vi lördagsgodis på den lokala spritbutiken.