2-3 Juli Santa Monica, Venice Beach, Los Angeles

2014-07-04 @ 17:47:42 | Allmänt
Flygresan till det förlovade landet tog 10h och var ganska händelsefattig. Dreamlinern var OK att flyga med, inte så bullrig i kabinen, men allting kostade och underhållningssystemet som jag trodde skulle vara bättre och med t.ex. svenskt tal och text, var byggt på Android och inte bättre än på andra flyg, t.ex. British Airways. Inte alls anpassat till Skandinavien, praktiskt för flygpresonalen att man kunde beställa via skärmen, men då föredrar jag att få det gratis på som på BA. MEN.... som flygrädd uppskattar jag verkligen att det bara är en start och en landning, värt mycket för min själs ro.

Barnen sov inte mycket på flyget, vilket är bra ur jetlagsynpunkt, men inte ur humör- och allmäntillståndssynpunkt. Signe stackarn, blev illamående under landningen och kräktes både då och i kön till passkontrollen. Som tur var är Liv en klippa då och det löste sig hyfsat smärtfritt.

Vi fick våra väskor direkt, hittade biluthyrningsshuttlen direkt, men när vi skulle få bilen, så var det en Ford Fusion, en aning trång för tre veckors bilåkande så vi uppgraderade till en SUV, Chevrolet Traverse, sjusitsig, samma storlek som vår Trans Sport hemma, men som sagt SUV variant, så om Trans Sporten känns som att köra en kanelbulle är detta som att köra en michelingubbe. När vi var i USA förra gången så tyckte vi alla hade så stora bilar, nu är vi likadana själv. Bilden nedan gör inte bilens storlek rättvisa

Ståndsmässigt åkte vi nu vidare till vårt hotell Sea Shore Motel.

När vi kom dit togs vi emot av en lite förvirrad men trevlig asiatisk gubbe som blev tveksam om vi skulle få plats när jag sa att vi var fem st. Han visade oss ett par rum, och vi fick det vi beställt, men de hade missat att bädda rätt. Men vi drog snabbt ut och käkade i förhoppning om att den yngsta inte skulle bryta ihop. Gick helt ok på en riktigt bra mexikansk restaurang, vi kom tillbaks, bäddade och föll ihop.

Sov några timmar, låg sedan vaken ett par men de andra verkade sova bra.

Standarden på rummet var väl så där, men rymligt med balkong och kök. Läget är dessutom svårslaget om man inte vill upp på ännu dyrare. Ligger på Main Street, två kvarter från stranden mitt emellan Santa Monica  Beach och Venice Beach. Här skulle jag inte haft något emot att hyra ett hus en månad och bara vara. Havet är fantastiskt med sina vågor och allt är väldigt "laid back". Lugnt och skönt på förmiddagen, full rulle på eftermiddag kväll.

Började morgonen med en kort  promenad för att se vad omgivningarna hade att erbjuda. Fanns en del fik, med bra kaffe, men mackorna är antingen för avancerade med sexton pålägg eller så är det muffins som erbjuds. Inte något för kräsna barn från Sverige. Så jag tog bilen tre minuter och handlade det närmaste en svensk frukost man kan komma och köpte sedan kaffe på fiket närmast.

Sedan bytte vi om till badkläder och drog ner till stranden och badade i vågorna en halvtimme innan vi gick längs vattenbrynet en stund mot Venicehållet, sneddade upp mot promenaden och tog drick-,glass-och kaffepaus.

Man kan se Santa Monica Pier långt borta, närmare i verkligheten än vad det ser ut som på bild, 10 minuters promenad längs stranden.

Vattenbrynet

Strosade sedan vidare på promenaden och kollade kepsar, kläder och krimskrams innan vi vände tillbaks mot hotellet längs Main Street. Vi hade fått tips om att det fanns bra shopping på Third Street Promenade, gågator närmare Santa Monicas centrum så vi hoppade in i bilen och åkte dit.

Uppenbarligen är det en bugg i uppladdningen av bilder på blogg.se eftersom denna bild INTE går att få vänd rätt hur jag än försökt, så ni får lägga huvet på sned.

Jag som hela tiden oroar mig för eventuella problem, som t.ex. kommer det att finnas parkering till detta monster till SUV, för mig är varje stund ett tillfälle att lära mig att inte stressa upp mig, att ta det som det kommer och inte planera och fundera alltför mycket innan. Det funkade naturligtvis bra, vi kom fram, hittade parkering, och åt sedan lunch på en jättebra restaurang på gågatan, Monsoon, typ amerikansk-asiatisk crossover med specifikt japanska undertoner. Tog en god burgare med en mixed salad, japanska inslag och väldigt gott.

Vi besökte sedan bl.a en Teslabutik (grym bil) och Abercrombie &. Fitch. Där fick vi nys om en A&F kids butik som skulle ligga 8 km bort på Santa Monica boulevard, så på vägen hem till ett nytt bad tänkte vi åka förbi där. Men på vägen, stående i sväng vänster filen insåg vi vårt misstag. Bilköer! Vi har gjort bilköer i LA förra gången så nu bytte jag fil helt mot trafikreglerna och svängde till sist ner mot Main Street istället och höll på att hamna rakt i famnen på en polis, men det gick bra förutom ett par tutningar.

Det blev ett nytt bad med nyinförskaffade boogieboards innan vi gick tillbaka på hotellet, tog en öl, lite chips och spelade Yatzy. Under spelet kom jetlaggen ifatt oss, så det var en trött familj som gick ut på middag. Hittade en alldeles för högljudd restaurang, italiensk, som var lite finare men det var pizzan som var bäst, i övrigt var det inte supermat. Vi var dessutom ganska trötta och vi stannade inte länge utan begav oss hemåt igen.

Under hela eftermiddagen, kvällen hade det sprungit reperaratörer från kabelbolage för att installera ny kabel-tv  i rummet men till slut fick de ge sig och backa till den gamla lösningen, viktigt då det är kvartsfinaler under fredagen. Vi kollar första på rummet, samtidigt som det är stor 4th of July parad precis nedanför vår balkong på Main Street. Efter första matchen och paraden bär det iväg mot Las Vegas, men vi lär nog inte vara på plats förrän på kvällen eller sen eftermiddag.