5:e juli Las Vegas

2014-07-07 @ 10:01:00 | Allmänt
Vaknar tidigt, kan inte somna om, ligger kvar till sju, går sen ner till poolen och dricker en kaffe. Alla solstolar är i stort sett upptagna, men jag hittar en som jag mutar in. Efter en och en halv timme messar jag Liv och föreslår frukost på Dennys som vi fått tips om klockan nio, har glömt att det är kvartsfinal, men Liv säger inget.
Istället blir det gliringar på väg dit.

Vi får vår 2500 kaloriers frukost med pannkakor, ägg och bacon. Dennys är en sorts snabbmatifiering av den klassiska amerikanska dinern som funkar ganska bra, det är dessutom ganska prisvärt. Inte lika bra som en riktig diner men nästan och till kanske hälften av priset.

De visar matchen, men vi får inte direkt någon kanonplats, vi får titta på avstånd när Argentina besegrar Belgien.
Sen kan man ju undra varför det måste vara så fruktansvärt kallt överallt de har AC. De skulle lätt kunna ha tre, fyra grader varmare utan att det skulle vara det minsta besvär.

Vi gick sedan tillbaka till poolen där vi tog ett sista bad. Liv gick upp och packade det mesta medan vi badade och sedan bytte vi och jag tog ut alla kollin till bilen. Sjukt varmt och kö till hissen, som tur var hann inte rumsnyckeln avaktiveras  innan jag var klar.

Sedan tog vi bilen till Flamingo, Liv kör, hon pallar stressen bäst och blir inte så upprörd när hon kör. Ganska mycket trafik, men vi kom fram och hittade till sist en parkeringsplats högst upp. Sedan släpade vi ner bagaget i lobbyn, och ställde mig i kö medan resten av familjen fick vänta och titta på kvartsfinalen mellan Holland och Costa Rica på tv-skärmar bakom incheckningsdesken.

På Golden Nugget hade incheckningen blivit klar på 1 minut här var det lång kö, som gick hyfsat snabbt tills helt plötsligt all personal bara försvann och man slutade kalla fram folk från checkin/checkout kön. Och där stod jag sedan 30 minuter längst fram i kön medan man kallade fram andra från andra köer vars ärenden tog lång tid.

Till slut fick vi nycklarna till vårt ena rum, men skulle komma tillbaka för det andra senare när det var färdigstädat så vi kunde gå upp och kolla klart matchen på rummet. Helt ok rum, vi slapp dessutom resortfee och får 18 dollar per rum att köpa frukost för, visserligen bara på en speciell restaurant, men det betyder att frukosten blir gratis för oss. Så Flamingo är resans hittills billigaste hotell.

Jag åker iväg till Rio för att spela kvalet klockan 16.00, så jag åker mitt emellan förlängningskvartarna, men väl på Rio finns det storbildsskärmar överallt som visar matchen. Köper in och kvalet börjar prick 16.00, något till exempel Paf kunde lära sig av på PPC:n. Dealers är dessutom överlag väldigt bra, rutinerade.

Kvalet börjar bra, dubblar snabbt min startstack, men får sen in det med nötfärgdraget mot nästnötfärgdraget, fattar inte hur han kan syna av med det, men han är ytterligare en hoppfull med tur upp över öronen och lyckas dra ut. Ner till 4k igen.

Fick sedan in det med damer på turn, bettat rejält hela vägen men han var ihärdig och turnar en triss. Ytterligare en hoppfull med bra träffprocent. Trött väljer jag att avbryta första dagens kvalande och drar till Flamingo igen, men först kändisspottar jag bland featureborden i Main Event.
Ryan Riess, förra årets vinnare sitter the Mothership eller bryggan till Enterprise som WSOPs första featurebord kallas.

En betydligt mindre Anette Obrestad än tidigare, bara hälften kvar.

Vi tar en öl på rummet efter att jag upptäckt att det stora poolområdet numera är endast för folk över 21 och att barnfamiljerna förpassats till en liten pool. Dåligt för oss, men jag antar att Flamingo försöker rikta sig åt en annan sorts typ av gäster. Det mest prisvärda hotellet på strippen, men Monte Carlo vinner kampen om poolområde hittills, men ungarna har kul trots detta.

På kvällen besöker vi LINQ, ett nytt område mellan O'Sheas och Flamingo där bl.a Highrollern finns. Vi går på en restaurang men det är helt enkelt för högljutt och efter 5 minuter vid bordet avbryter vi besöket och går till foodcourten på Flamingo istället. Nu är vi alla ganska trötta, jag går och lägger ungarna, eller de lägger sig själva då jag somnar. Liv tar chansen att spela lite cashgame, men hon hamnar inte på ett vilt bord som vi hoppats, byter tyvärr inte bord utan ger upp efter ett par timmar.