Klart som fan....

2014-03-07 @ 00:18:17 | Allmänt
...att de är osmakliga.
 
Fått lite kritik för att jag delar de reklamfilmer som Svenska Pokerförbundet gjort. Osmakliga och dåliga är vad jag får höra. Av andra pokerspelare och av min egen fru. Helt plötsligt har alla blivit experter på bra reklamfilm.
 
En fråga bara, var höll ni hus när något skulle göras? Bryggseglare och baksätesförare är en ganska bra benämning.
 
En del gillar inte Schulman, och stör sig på filmerna därför, andra är djurvänner, en tredje kategori går inte att göra nöjda. De som tycker de är osmakliga, tycker ofta att den om pizzerian är bäst av dem. Jag tror den är alldeles för tam i budskapet och ägaren är lite väl mycket karikatyr. Skotten som blir skjuten har en intressant knorr, men är för svår att förstå.
 
Grisen och fisken är, trots djurvännernas protester de som går hem bäst. De upprör, vilket är dit man måste sträva. Ska man nå ut utanför pokerkretsar, där alla redan känner till lagstiftningen, så måste man ta i, skapa en reaktion.
 
Jag lite trött på de som klagar på allt, jämt. Ibland känns det som att det inte spelar någon roll vad pokerförbundet gör så är det skit. Antingen får de kritik för att de inte gör något, eller så får de kritik för att det de gör är dåligt.
 
Nej, filmerna är inte så osmakliga att de motverkar syftet, de flesta vet inte om att Svenska Pokerförbundet finns eller att det ens finns någon som tycker att man borde få spela poker utanför casinot. De flesta vet inte ens om att det är olagligt att spela poker i Sverige utanför casinot. Om de får se filmerna är chansen större att de blir mer upplysta.
 
Men det skulle inte ha funkat med några små informationssnuttar à la Anslagstavlan.
 
Så jag kommer att fortsätta att dela länkar och retweeta tweets, har vi riktig tur så kan vi hamna högt på listan av de mest delade nyheterna i Sverige, det krävs inte alltför många delningar.
 
 

Kommentarer
★ Blacksmp

Det som jag inte begriper är vilken lag som bryts. Alla större kanaler (nåja trean och femman i alla fall) sänds från UK så det är brittisk lag som gäller. Och de har inga problem med att sända reklam för pokerstars, unibet eller vad det månde vara.

Bra eller dåliga? Jag har sett värre, mycket värre😄


2014-03-07 kl. 05:43:46
★ rosjon

Tydligen så får man inte enligt brittisk lag sända politisk reklam

2014-03-07 kl. 07:15:50
http://rosjon.blogg.se
★ Matte

Trött på de som klagar? är det ett klagomål från mästaren av klagomål själv?

2014-03-07 kl. 10:15:19
★ rosjon

Ja, jag är trött på de som klagar och aldrig kommer med något förslag på hur man ska göra annorlunda. Och jag håller med dig, jag är mästare på att klaga, men jag försöker, även om jag inte alltid lyckas, komma med förslag på hur man kan göra det bättre, inte bara racka ner på något för sakens skull. Men det där kan man säkert ha olika uppfattningar om.
Nu blev det långt, kortare svar är ja och ja

2014-03-07 kl. 10:20:12
http://rosjon.blogg.se
★ Valterego

Väl rutet.

2014-03-07 kl. 10:26:16
★ donRollo

Tjena Rosjon.

Tyvärr verkar varken du eller SvePof förstå vad det egentligen handlar om. Och då pratar jag inte bara om kalkonerna till reklamfilmer utan om alla självmäl och märkligheter som SvePof har stått för genom åren.

Sanningen är att om poker NÅGONSIN ska betraktas som en seriös verksamhet så måste pokerspelarna själva (och förbundet) betrakta sig själva som seriösa.

Då duger det inte med alkohol på turneringar, slafsig klädstil, Live-SM utomlands, Online-SM på en amerikansk sajt, anonyma SM-vinnare osv osv osv... Fråga vilken person som helst som står utanför detta vad han/hon anser. Jag kan sätta min sista skjorta på att uttryck som oseriöst och pajjigt snabbt dyker upp.

Och så länge pajaskostymen är på så kommer pokern ALDRIG att på allvar bli seriöst betraktad i Sverige. I skenet av detta är kalkonfilmerna ett veritabelt skott i foten.

/donRollo

2014-03-07 kl. 11:33:54
http://www.donRollo.se
★ rosjon

Själv tycker jag det är du som missuppfattat det mesta. Att reklamfilmerna är kalkoner det är ytterst subjektivt och du har rätt till din åsikt, även om jag inte delar den.



Vad gäller självmål och märkligheter så anser jag inte att det varit några sedan nystarten för förbundet i och med årsmötet 2012. De flesta är inte seriösa med sin poker, de ser det som ett rent nöje. Varför ska det vara stelt och tråkigt bara för att det ska anses vara seriöst?


Alkohol under en turnering är upp till var och en, om du tror att en live-pokerturnering är ett fylleslag har du inte spelat speciellt mycket live.


Vad gäller klädstil så tycker jag att det är larv, hel och ren räcker bra för mig, och du får leva med att precis som Snowboardsporten så har poker en egen stil. Det gör det inte mindre seriöst.


Live-SM utomlands och Online-SM på en utländsksajt är bättre än inget Live-SM och inget online-SM alls. Statligt arrangerade mästerskap är för mig inget alternativ. Tycker det är synd att vi har anonyma vinnare, men jag respekterar deras val.


Jag har frågat folk som spelar poker vad de tycker om att vi tvingas spela SM utomlands och de tycker att det är mycket märkligt. Men det är väldigt sällan de lägger skulden på oss pokerspelare eller förbundet, de inser ganska snabbt vad spelmonopolet innebär. När man berättar för dem att de egentligen inte får spela poker hemma med kompisar så inser de att något är fel och att felet inte finns hos förbundet. Vad gäller seriositet så är det dig som jag har svårt att ta seriöst när du ger uttryck för så många fördomar

2014-03-07 kl. 15:04:41
http://rosjon.blogg.se
★ Benzon

Man skulle kunna tro att rollo har en smyg anställning på svs ;) :P

Vem fan bryr sig om klädstil osv, som du säger hel och ren.

Keep up the good work Jonas

2014-03-07 kl. 16:08:44
★ Fredrik

För det första har jag aldrig förstått varför man inte får klaga på sånt som man tycker är dåligt. Om jag ser en kass film får jag inte klaga på den innan jag försökt göra en bättre själv? Om jag inte gillar SD så måste jag engagera mig politiskt själv innan jag får klaga på dem. Om jag inte gillar försvarsbesluten och tycker att det var korkat att lägga ner förbanden kan jag inte klaga förrän jag tagit mig in i riksdagen och tagit plats i försvarsutskottet. Jag tror att min ståndpunkt gått fram.

Personligen tycker jag att filmerna är rätt risiga, jag förstår intentionen bakom dem men för oinitierade tror ja inte att det går fram riktigt vad det handlar om. Att man dessutom inte kollar upp regelverket innan man producerar är ju fantastiskt korkat. Det är ett litet signum för förbundet tycker jag. Lite ungdomligt naivt beteende.
Visionen för vad förbundet skall göra är ju inte ens antagit ännu, i vilket fall som inte presenterat på hemsidan och sannolikt inte för medlemmarna heller. Har förbundet en långsiktig plan och strategi för att nå dit man vill? Vet man ens målet inom alla områden man vill påverka? Vad är delmålen?

Och om du undrar så är svaret nej på ett antal frågor som du eventuellt har.
Jag kommer inte kandidera till styrelsen!
Jag kommer inte göra en reklamfilm för förbundet!
Jag kommer sannolikt inte bli medlem i förbundet heller, jag får veta för lite om vad de jobbar för?

2014-03-08 kl. 00:17:13
★ rosjon

@Benzon Tack!

2014-03-08 kl. 08:46:26
http://rosjon.blogg.se
★ rosjon

@Fredrik Du får klaga, men jag blir trött på dig om jag tycker du klagar utan anledning, av fel anledning eller bara för att du gillar att klaga. Och det är så att jag tar klagomål på större allvar om du faktiskt visat att du är insatt.

Du får tycka vad du vill om filmerna, förbundet anlitade en reklamfirma och du är inte nöjd med det jobb de gjorde, ytterst subjektivt och jag håller inte med dig.

Vad gäller regelverket för vilka filmer viasat visar så kan man ju undra varför bolaget inte direkt när de fick förfrågan om att visa filmer för denna kampanj sa att det inte skulle gå. Det är svårt nog att känna till alla lagar i Sverige, att förbundet dessutom ska känna till lagarna i Storbritannien och veta vad som visas och inte är att begära för mycket. Hade någon frågat mig innan vilken sorts reklam som visas på TV3 så skulle jag svarat "Precis vad som helst"

Att du inte vet vad förbundet står för är beklagligt, du kunde t.ex. läst i inlägget innan detta där de beskriver kampanjen. Vad förbundet står för och jobbar för bör stå ganska klart vid det här laget, de som säger att de inte vet har inte varit inne på förbundets hemsida eller läst deras uttalanden.

Vad gäller medlemskap i pokerförbundet så är det trist att du inte vill bli medlem för att du vet för lite om vad de jobbar för, som sagt informationen finns där, bara att läsa. Ännu tydligare blev det i och med kampanjen. Att vara medlem i Svenska Pokerförbundet betyder att du stöder anordnandet av ett online-SM, ett live-SM, att du stödjer svenska pokerspelares rätt att spela poker utanför casinona, att du inte tycker att svenska spels pokerklient ska vara det enda alternativet för den svensk som vill spela poker på nätet. Det är inte svårare eller mer komplicerat än så. Jag har fortfarande inte förstått varför man som svensk pokerspelare väljer att INTE gå med i pokerförbundet.

2014-03-08 kl. 09:14:19
http://rosjon.blogg.se
★ Mackan

En tanke som slog mig när någon sa något om alkohol. Om man nu slåss om en SM-titel. Borde inte alla lugnande medel typ alkohol vara förbjudna. Skulle ju kunna ses som doping. Har någon svag aning om att Skanåker drog ett på bärs innan skyttetävlningar men att detta senare förbjöds just för att det var lugnande. Har inte orkat att googla detta då jag är säkert ute på djup vatten.

2014-03-10 kl. 08:13:34
★ Fredrik

Hej Jonas, ursäkta sent svar i debatten men det har varit fullt upp här.

Du har all rätt att bli trött på människor som klagar, men du bör också ha förståelse för att det klagas. Du anger om det är "av fel anledning".

Jag vet inte om du tycker att detta är av rätt anledning eller att det jag bara tycker om att klaga!

Det som jag upplever oseriöst och lite barnsligt naivt med förbundet är att man inte visat utåt vilka visioner eller mål man har med verksamheten. Om man läser lite olika bloggar här och var kan man få en hygglig uppfattning om vad olika styrelsemedlemmar TYCKER i vissa frågor. Vad förbundet verkligen kommer att jobba för är svårare att få fram. Inte ens till ett årsmöte lyckas man ta fram en verksamhetsplan, jag ställer inga höga krav på en sådan bara det framgår vad man tänkt göra. För att kunna skapa en verksamhetsplan som skall vara någorlunda trovärdig bör man ha en vision. Utan dessa två är det svårt att veta vad man skall göra och hur man skall nå målen. Om det dessutom byts ut styrelsemedlemmar (vilket det bör göras med jämna mellanrum) så underlättar det för verksamheten om det det finns ett mål utstakat dit man vill.

Jag vet att man vill kunna spela ett SM på svensk mark. Men hur är det tänkt att uppnå det målet. Det finns olika vägar att gå för att nå det. På kort sikt skulle ett samarbete med det enda lagliga alternativet var en väg. Jag vet inte om det är ett alternativ för förbundet. Jag har dock uppfattningen att vissa medlemmar i styrelsen ser det som en omöjlig väg. Med andra medlemmar kanske det är en väg. Vad vill medlemmarna? Som jag uppfattar förbundets verksamhet just nu så är det att jobba efter en agenda som passar dagens styrelse. Kanske inte det som passar medlemmarna bäst.

Tillbaks till verksamhetsplanen! Tänker man anordna ett LiveSM? Tänker man anordna ett onlineSM? Tänker man hålla ett årsmöte? Tänker man anordna något för klubbarna runt om i landet? Tänker man hålla några styrelsemöten? Min gissning är JA på samtliga punkter. Hur svårt skall det vara att åtminstone göra ett försök till att vara seriösa i hur man bedriver en verksamhet. Nedan är ett utdrag ur stadgarna, ta en stund och reflektera över hur detta efterlevs innan du svarar! Personligen anser jag att punkt 2 i stadgarna är ganska vitalt det är heller inte olikt mot hur de flesta verksamheter bedrivs.

Kapitel 2: Styrdokument
§1 Fyra styrdokument
Svenska pokerförbundets verksamhet styrs av fyra dokument; Svenska Pokerförbundets
stadgar, visionsdokument, verksamhetsplan samt budget. Då dessa dokument står mot
varandra skall i första hand stadgarna följas, därefter i fallande ordning
visionsdokument och verksamhetsplan, där budget alltid måste styra.
§ 2 Ändring av stadgar
Dessa stadgar kan endast ändras genom ett beslut med minst 2/3 majoritet av årsmöte
eller majoritetsbeslut vid två, på varandra efterföljande möten, varav minst ett är
årsmöte.
§ 3 Visionsdokument
Visionsdokumentet är den långsiktiga vision förbundet har för sin verksamhet och för
pokern som företeelse i Sverige, samt det dokument som lägger grunden för den
politik förbundet för. Dokumentet skall tas upp för revidering på årsmöte minst vart
tredje år.
§ 4 Budget och verksamhetsplan
Budget och verksamhetsplan beslutas om vid varje årsmöte. Dessa skall sätta ramarna för
förbundets verksamhet och reglera vad som skall göras under kommande år.

2014-03-13 kl. 18:38:26
★ rosjon

Jag håller inte med, jag tycker förbundet visat klart och tydligt vad de vill och vad de har för planer. Men då har jag varit på de tre senaste mötena och läst det som publicerats på hemsidan och läst på vad medlemmar i styrelsen har för åsikter. Styrelsen är framröstad av medlemmarna att representera dem, om medlemmarna inte ville att styrelsen skulle representera dem hade de inte blivit valda.

2014-03-14 kl. 00:03:10
http://rosjon.blogg.se
★ Fredrik

Kanon, då är allt bra. Ser fram emot att förbundet växer, lyckas med sina mål och blir en stark spelare i pokersverige. Alla förutsättningar finns och arbetet är tydligt, målinriktat och transparent så jag ser inte hur de skall kunna gå fel.

/Fredrik

2014-03-14 kl. 09:21:37
★ rosjon

Sarkasmen undgår mig inte, men du har rätt.
Arbetet är tydligt, målinriktat och transparent. Förutsättningarna finns, men det finns en del pitfalls. T.ex. att de som arbetar inom styrelsen slutar brinna för vad de gör och inte känner att det blir uppskattat. Betydligt större risk än att arbetet skulle vara otydligt, inte målinriktat eller otransparent.

2014-03-14 kl. 10:36:49
http://rosjon.blogg.se
★ Fredrik

Hej igen! Om du läser lite i kommentarerna på det inlägg i Ken blogg som du länkar till i ett annat inlägg så ser du att jag inte är ensam om att tycka att förbundets verksamhet inte är solklart utstakad. Vision, verksamhetsplan är inte så fel! Jag har fått uppfattning av att du driver ett eget bolag. Jag gissar att du har en vision och ett mål med den verksamheten eller gör du vad som faller dig in när du vaknar på morgonen?

2014-03-15 kl. 22:07:36
★ rosjon

Jag driver bolag men behöver inte en nedskriven vision eller en verksamhetsplan för att veta vad jag ska göra.
Visionen för Svepof är tydligt tecknad, verksamhetsplanen överlåter jag till styrelsen. Hur många visions och verksamhetsplansdokument har du läst för andra föreningar du är medlem i?

2014-03-16 kl. 06:24:06
http://rosjon.blogg.se
★ Fredrik

Jag har läst samtliga, jag har även läst de för de företag jag jobbar för.
Var finns den tydliga visionen för Svepof. Jag har letat på deras sida men hittar den inte. http://svenskapokerforbundet.se/dokument/styrdokument/
Den kanske finns på något annan transparent yta som jag inte känner till.

2014-03-16 kl. 10:58:44
★ rosjon

Vi är uppenbarligen helt olika, läste för första gången syftet i stadgarna, räcker som vision för mig. Sen har jag iofs sett en betydligt nyare verksamhetsplan för 2013, men väldigt lik den från 2010 på de flesta punkter. Som sagt, tror inte att bristen av en nyare verksamhetsplan på nätet är huvudanledning till varför folk inte blir medlemmar. Möjligtvis som ett alibi, ett ganska dåligt sånt.

2014-03-16 kl. 12:15:09
http://rosjon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback