Helt galet

2014-05-26 @ 21:25:16 | Allmänt
Jag förfäras över SDs framfart i EU-valet, nästan så jagtappar tron på demokratin. Otroligt att vissa tror att bara för att man har tur att födas i ett av världens rikaste länder så har man automatiskt mer rätt till lycka och välstånd än andra.
Undersökningar visar att de kommuner där flest röstar på SD har lägre utbildningsnivå och större andel arbetslösa än riksgenomsnittet, men inte nödvändigtvis högre andel innevånare med utländsk härkomst. Svaga grupper som ger sig på ännu svagare grupper. Om deras ideologi fick råda skulle de själva vara i riskzonen för att bli utkastade.
 
Men en helt annan sak har gjort mig upprörd idag. En skitsak visserligen, men också ett symptom på att något är fel, folk har slutat tänka.
 
Polismyndigheten har börjat spara på passexpeditionerna. Det finns inte längre några drop-in tider för att skaffa pass i Stockholms län. Allt måste bokas via webben. Naiv som jag är tror jag att det i Stockholm handlar om max en till två dagar innan jag kan få en tid för att skaffa pass till min son inför USA-resan om en dryg månad. Men nej, nej. Tidigaste tiden i Stockholms län är 13.40 den 4:e juni....i Norrtälje. Det finns inga tider i city förrän den 18:e juni, Flemingsberg den 17:e juni. Det skulle tydligen ha öppnat en ny polisstation med passexpedition i Globen under hösten, men den lyser med sin frånvaro.
Hade jag varit en vecka senare ute hade det varit helt kört. Jag fick börja leta på andra håll i landet och hittade till sist en strötid i Strängnäs imorgon kl 11.40. Så jag och Sander tvingas att ta ledigt imorgon för att fixa pass. Den som tycker att det här är smart och sparar pengar åt samhället är nästan en lika stor idiot som de som röstar på SD. Kanske heter han Håkan Thor och är projektledare för införandet av det nya bokningssystemet.
 
Jag ringde till Polisen och försökte prata med den ansvarige, men passenheten var typiskt nog stängd, jag gör ett nytt försök imorgon. 
 
Tydligen har passenhetens handläggare inte hunnit ta lunch tidigare när det fanns drop-in tider fick jag höra när jag ringde. Det är naturligtvis inte sant och ett svepskäl, fanns inte något som hindrade handläggarna att stänga ner sin kassa och gå på lunch, i värsta fall får väl passenheten införa lunchstängt, men inte fan inför man ett idiotiskt och ineffektivt bokningssystem, hur många nya handläggare har inte detta tre år långa införande kostat. Mycket sämre service, väldigt missnöjda medborgare, till ett högre pris. Och sen måste jag åka till Strängnäs för att hämta passet också. Men det finns ju handsfree och jag kan ju alltid ringa och skälla på idioten en hel timme dit och en hel timme hem. Undrar om han fattar då.
 
 

Kommentarer
★ Henrik

SD vill ge mer resurser till Polisen så om du vill få ditt pass snabbare nästa gång så vet du vilka du kan rösta på! ;-)

2014-05-28 kl. 16:36:29
★ rosjon

Om det är priset så är det alldeles för högt

2014-06-10 kl. 09:41:41
http://rosjon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback