Skit i risken för en gångs skull!

2014-11-15 @ 09:39:55 | Allmänt
Martin Jacobson vann Poker-VM WSOP Main Event och det blir små notiser i tidningarna, små utfyllnadsinslag på tv-nyheterna där fokus ligger på att han vann 74 miljoner kronor, trots att Jacobson i sina intervjuer som jag lyssnat på verkligen förklarar att titeln, prestationen är den som är värd mest för honom.
 
Och vi som spelar poker fattar vad han menar. Inte för att 74 miljoner kronor inte är skitmycket pengar, men det är bara pengar och för oss har pengar inte samma värde när de tillhör bankrullen.
 
Alla som är pokerentusiaster inser hur stort det är att få en svensk världsmästare, oavsett prissumman. Det är osannolikt att det händer igen under vår livstid.
 
Därför retar det mig att det som får mest utrymme, mer utrymme än vinsten dagen innan fick, är en artikel om att detta kan få spelberoendet att öka, ungefär samma artikel i alla tidningar.
 
 
En representant för Spelberoendes förening uttalar sig "För den som slutat spela blir det jättejobbigt" för att sedan lägga fokus på reklamen.
 
Sedan får en representant för Folkhälsomyndigheten kommentera. Återigen fokus på reklam:
"– Den mest aggressiva och omfattande reklamen, som förmedlas av press och tv-kanaler, kommer från sajter som saknar tillstånd att tillhandahålla spel i Sverige, säger Marie Risbeck."
http://www.metro.se/nyheter/spelberoendes-forening-jublar-inte-over-svenska-super-pokervinsten/Hdznkm!nyuVt@hlTuf6AyYjJrnuw/
 
Först och främst, är det verkligen nödvändigt att solka ner Jacobsons vinst för att göra en attack mot spelreklam!?
Det var en nyhet om att någon utfört en stor prestation, inte reklam för något spelbolag som de klickjagande nyheterna på aftonbladet.se av Minimedia. Var det för mycket begärt att det kom en enbart positiv nyhet?
 
Pokerlistings hakar på och låter Patrik Axelsson få utrymme: ”måste ta upp de negativa sakerna”.
 http://www.pokerlistings.se/jacobsons-vinst-hyllas-inte-av-alla-3472839
I den artikeln framgår det att Patrik Axelsson tycker att det var fel av media att rapportera om segern utan att samtidigt ha varningstexter. MEN HALLÅ! Det är en nyhet om en världsmästare, inte reklam! Jag kan köpa att man har en Spela lagom logga på spelreklam, även om jag anser att det är hyckleri och totalt meningslöst, men låt nyheterna vara. Det är orimligt och ganska larvigt att begära att media samtidigt som de rapporterar om en nyhet varje gång ska lägga ut telefonnummer till stödlinjer. När det handlar om nyheter, kan det då få handla om de 98% som inte har problem med spelberoende.
 
För det andra, var finns siffrorna på att den mest aggressiva reklamen kommer från sajter som saknar tillstånd!?
Det är ju redan bevisat att Svenska Spel ligger i samma härad som de utländska spelbolagen tillsammans.
"Plötsligt händer det"- och  "Eurojackpott"- reklamen är bland det mest förhärligande och aggressiva som finns i reklamväg och det är det statliga monopolet som står för den reklamen. Tycker att när en myndighet går ut och kritiserar på detta sätt ska de ha på fötterna och inte kasta sten i glashus.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback