Någonting är konstigt del 2

2015-02-22 @ 11:56:12 | Allmänt
Reaktionerna på senaste inlägget lät inte vänta på sig, varken som kommentarer på bloggen eller på Twitter. En del konstruktiva... en del inte så konstruktiva. Jag väljer att ignorera de mer barnsliga inslagen.
 
Fick en kommentar från Lina Olofsson igår på bloggen, ni kan läsa den här:
http://rosjon.blogg.se/2015/february/nagonting-ar-konstigt-del-1.html#comment
 
Det som slog mig som mest överraskande var att Lina skrev att om det hade varit möjligt att avlöna någon som skötte SM så hade det inte varit nödvändigt att kontakta Pokerevent. Hon hade själv lagt flera förslag om detta som inte godkänts av årsmötet. Men det var ju precis det vi gjorde förra året. Vi gav förbundet möjlighet att ta in pengar för att t.ex. arvodera de som jobbade med SM. Det var till och med någon som reserverade sig mot stämmans beslut.
 
Detta är en fråga som kommit upp om och om igen när jag pratat med gamla och nuvarande styrelsemedlemmar eller bar medlemmar som uttrycker sina åsikter. Vissa anser att förbundet ska drivas ideellt för trovärdighetens skull, för att förbundet faktiskt ska kunna anses oberoende, vissa anser att det är omöjligt att i längden göra det bra om det inte finns någon möjlighet att avlöna någon. Årsmötet förra året kom fram till att arbetsbelastningen var så stor för anordnandet av SM att möjligheten till kompensation skulle finnas.
 
Nu verkar antingen beslutet ha glömts bort, eller så har styrelsen helt enkelt inte lyckats ta in pengar från partners för ändamålet.
Det saknas ett protokoll från ett styrelsemöte, de har enligt verksamhetsberättelsen haft 5 möten, 3 IRL och 2 på Skype. Men det finns bara fyra protokoll. Det protokollet är det som jag tidigare skrivit att det vore intressant att få läsa, då jag antar att det innehåller punkten när Pokerstars anbud på att få köpa SM förkastades av styrelsen. Jag vet inte, men det kan vara en anledning till att förbundet i år valde att arrangera SM utan huvudsponsor. Det gör det naturligtvis svårare att få in pengar utifrån om Sveriges största aktör inom onlinepokern inte är med på tåget i samma utsträckning.
 
Visionsdokumentet är också intressant att läsa även om det egentligen inte innehåller något nytt. Vad som är intressant är att jag alltid tyckt att det blir lite bakvänt. Den gamla styrelsen ska ta fram en verksamhetsplan som fastställs innan den nya styrelsen väljs in. Det går naturligtvis inte att lösa om man inte har två möten per år så att den nya styrelsen får tid på sig att ta fram en egen verksamhetsplan. Istället borde man kanske ha ett medlemsdirektiv som gäller ett antal år framåt och sedan får styrelsen planera sin verksamhet därefter. Gillar sedan årsmötet inte vart styrelsen styrt så behöver de ju inte ge styrelsen förnyat förtroende. Nu brukar iofs inte verksamhetsplanerna följas som om de vore lag så det kanske egentligen är en ickefråga.
 
Vidare till motionerna, 12 stycken till antalet, ovanligt många för att vara pokerförbundet.
Första motionen är en justering av ersättningsmodellen, en förenkling för att hela tiden slippa uppdatera sin policy. Inget att orda om som jag ser det.
 
Sen kommer mina tre motioner:
Först föreslog jag månatliga informationsbrev, styrelsen tror att det blir för betungande och förslår istället att de ska skickas ut kvartalsvis. För sällan tycker jag och det behövs verkligen skärpning på detta område. Nu finns dessutom tiden, vilket påpekats både i verksamhetsberättelsen och visionsdokumentet.
 
Jag föreslog sedan ett frirulle SM, vilket styrelsen förslår ska avslås då Pokerevent är ansvariga för SM.
När jag skrev motionen trodde jag fortfarande att det skulle vara en öppen fråga på årsmötet, det visar sig att jag trodde fel.
 
Min tredje motion handlar om klubbmedlemskap, ett sätt att knyta klubbarna närmre till förbundet.
Styrelsen föreslår att den avslås p.g.a. nuvarande lagstiftning. Jag köper inte det argumentet, om pokerförbundet anser att poker borde vara lagligt så bör det också visa att det stödjer de klubbar som finns. Att stödet finns om ej formaliserat borde redan vara tydligt då förbundet anordnat två stycken klubbkonferenser. Att formalisera det skickar en viktig signal.
 
Motion 5, en motion om att inför en grupp Seniora rådgivare, något Glimne skrivit om på Superbloggen.
Låter som ett styrelsemedlemskap light, utan ansvar men med insyn och rätt att påverka. Styrelsen gillar idén men vill välja konstellation själv och det ska finnas ett NDA och inga krav på transparens. Som jag förstod av Glimnes inlägg så skulle medlemmarna vara Ken Lennaard, Per Hildebrand och Chris Björin, så jag antar att motionen innehöll förslag på vilka som skulle ingå.
 
Motion 6 kräver en stadgeförändring, förslaget är att välja styrelsemedlemmar på två år i taget för att få kontinuitet. Kräver stadgeändring och 2/3 majoritet på årsmötet. Med tanke på att man knappt kan få någon att stanna kvar ett år så tror jag inte att det gör det lättare att hitta ledamöter till styrelsen. Men styrelsen föreslår bifall.
 
Motion 7 av Mattias Andersson föreslår ett sorts årligt pokerdebatt, styrelsen föreslår avslag men tar med sig idén till årets variant av konferens.
 
Motion 8 Websända årsmöten.
Styrelsen föreslår avslag men att man tittar på det till nästa år. Varför inte bara sätta upp en mobil på fast stativ och sända ut på Youtube?
 
Motion 9 Transparent medlemsregister
Styrelsen föreslår avslag för att undvika missbruk, antalet ska dock redovisas på hemsidan.
 
Motion 10 veckoblogg
Mer ambitiös variant på min motion.
Inte realistiskt anser styrelsen.
 
Motion 11 - Samarbete med CC om SM vartannat år.
Styrelsen föreslår avslag p.g.a dagens spelpolitiska situation, tror själv det vore kontraproduktivt.
 
Motion 12 PRAO-platser
Styrelsen föreslår avslag och jag med. Meningslöst
 
Ännu har inte valberedningen lagt upp sitt förslag på ny styrelse (de hoppades att det skulle kommit upp i torsdags) och har bara fått bekräftat av en person att han ställer upp. Mattias Andersson. Kanske får han äntligen sin styrelseplats. Undrar om han vet vad han ger sig in på.

Kommentarer
★ Gryt-Ola

Både du och styrelsen missar att ett Frirulle-SM skulle vara olagligt att anordna.
Jag tycker att man ska köra ett sådant evenemang, för att visa på det absurda i lagen, hoppas att farbror Haffa kommer (man behöver nog polisanmäla sig själv) men det kräver att man har en styrelse som tycker det är en lämplig hantering av sin tid att befinna sig som misstänkt av ett av Sveriges grövsta brott (ironi).

2015-02-22 kl. 13:47:17
http://kackalorum.se
★ rosjon

Det finns en del kryphål, t.ex. skulle man kunna anordna det i samband med en nöjestillställning, t.ex. Pokergalan 2015....

2015-02-22 kl. 13:59:20
http://rosjon.blogg.se
★ Lina Olofsson

Kul med synpunkter och ser fram emot att diskutera kring motionerna på årsmötet och att styrelsen också får klargöra varför vi ställt oss som vi gjort till vissa motioner. Jag blev uppriktigt glad över ditt och Mattias engagemang bakom era motioner och hoppas att det går att hitta lösningar som är genomförbara.

Angående klubbar så tycker jag att vi ska försöka jobba mot dom och hjälpa till men att ha dom förbundsanslutna kan skapa problem för förbundet då vi uppviglar till olaglig verksamhet och då känns det bättre att vara lite neutralare och köra klubbkonferenser osv. Sen har styrelsen haft en klubbgrupp men tycker det är två olika saker.

Angågende visionsdokumentet så är det något som inte är skrivet på många år. Något som skjutits fram år efter år men jag ville som avslutning i min ordföranderoll skriva en. En verksamhetsplan är det nog du tänker på och efter att ha funderat kring denna beslutade jag mig för att inte skriva någon i år för jag vill inte begränsa den nya styrelsens arbete och hur de ska jobba.

Jag sitter just nu och ska lägga upp valberedningens förslag på styrelse. Fick den sent igår kväll och inte haft tillgång till en dator men nu kommer den. Ser ut som följer:

Ordförande: Ulf Engström
Sekreterare: Micke Torstensson
Kassör: Fredrik "Hogge" Götesson
Ledamöter:
Björn Gustafsson
Mattias Andersson
Albert Rolander

Jag och Bjoelle har också tackat ja till styrelsearbete men på grund av saker som hänt så finns det "bagage" i denna konstellation att valberedningen valde att inte ta med oss i sitt förslag vilket jag respekterar. Jag står bakom den föreslagna styrelsen och har även sagt till Ulf att jag kommer att vara behjälplig på alla tänkbara sätt i början så att de får ordning på alla rutiner, mail, hemsida osv.

2015-02-22 kl. 22:49:27
★ Ason

Gillar dina frågor Rosjon dom är i högsta grad relevanta. Lustigt att folk jag frågade i december och i början av Januari nu kan tänka sig sitta i styrelsen helt plötsligt. 7 av de 8 har jag haft kontakt med :)
Tror ingen tvekar på att Mau är väldigt kapabel att driva SM, sättet som detta skötts gentemot medlemmarna är det makabra enligt mej.

Frågan är om årsmötet ogillar styrelsens arbete med avtalet och inte ger den ansvarsfrihet. Vad händer då? Intressant och veta om det 5e styrelsemötet ägt rum och vart protokollet är.

Hoppas ni som kan närvara får ett spännande årsmöte och att ni som orkar jobba vidare lyckats med detta.

Själv drar jag mej tillbaka och nöjer mej med min lilla klubb.

Fortsätt skriva och analysera Rosjon

2015-02-26 kl. 22:59:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback