Paf Poker Challenge del 1

2010-04-17 @ 12:07:18 | Allmänt
Upp tidigt så in i bomben, och ta en taxi till Värtahamnen för att hoppa på båten som skulle gå 07.10.
Trötta åt vi frukost och bestämde oss för att ta en hytt så vi kunde gå och lägga oss igen, för annars skulle jag aldrig orka hålla mig vaken till kl 03.00 då sista perioden skulle vara slut.
Lyckades inte sova mer än 30 minuter tyvärr , men var ändå skönt med en hytt. Till sist var vi framme och efter en kort taxifärd till hotellet installerade vi oss i rummet med havsutsikt.
Vi tog en snabb lunch och sedan var det dags att börja spela. Satt på ett bord med 8 finnar och 1 svensk. Bestämde mig för att börja lugnt, men det började bombas rätt friskt direkt. Mitt emot mig satt en kille som såg rätt ung och han spelade ganska många potter och visade upp både rena bluffar och monsterhänder som AA.
Jag spelade min första hand efter kanske 10 minuter.
Satt i mitten pos och en kille limpade in innan mig. Jag synade också med 98off och en kille till förutom mörkarna gick också med. Floppen kom KcTh6s och mörkarna och killen innan mig checkade så jag betade ut 375. Alla la sig utom killen innan mig som synade. Satte honom nu på ett mellanpar, trodde inte han hade kungen då jag trodde han skulle betat på floppen. Turn kom 4d och han checkar. Jag tänker inte ge upp utan betar 725, vilket kanske var en aning för lite egentligen. Han synar. Tror fortfarande att han har ett mellanpar, och har egentligen redan bestämt mig för att beta ut på rivern om han checkar. River 5s, han checkar. Jag betar ut 2350, och ser direkt jag betat att han kommer att syna. Han visar upp KsJd. Fel läst och fel spelat av mig och inte direkt bra för min table image, men jag försöker trösta mig med att nu lär jag iaf få betalt om jag träffar en monster hand. Kommentera gärna, skäll på mig och tala om för mig hur jag borde gjort och varför.
Ytterligare 20 minuter går och det spelas stora potter vid mitt bord och den unga killen är med i de flesta. Han verkar spela väldig löst men verkar vara bra på det.
Synar en höjning till 400 som han gör när jag sitter på stora mörken med 7c4c, bara han och jag med.
Missar floppen Ts8c3h, jag betar ut 525, han synar, river kommer As, jag checkar och han betar 1100, jag känner mig slagen och lägger mig.
Hittills känns det inte som jag spelar på topp och här borde jag bestämt mig för att slå av ännu mer på takten, men det är ju inte riktigt så jag spelar.
5 minuter senare utspelar sig denna hand:
Killen innan mig (som synade ner mig med KJ) höjer till 400, jag synar med 4c4h, unga killen sitter på lilla mörken och går också med, stora mörken lägger sig.
Floppen kommer 4s5c6s, killen innan mig checkar och jag betar ut 1100 eftersom det finns färgdrag och möjlig stege ute. Den unga killen höjer då till 3150 och killen innan mig lägger sig. Vad göra nu? Ingen kul flopp att floppa triss på. Jag börjar tänka, vad kan han ha....Han kan ha träffat en bättre triss än jag, han skulle kunna sitta på 78 för färdig stege, men han skulle också kunna ha ett överpar eller tvåpar.
Jag visste inte alls vad jag skulle göra, vi var ju ganska djupa, jag hade 25K och han 35k när handen började.
Min första tanke var att ställa vet inte varför, kanske för att jag inte gillade scenariot syn eller en reraise. Sen började jag fundera på att lägga mig eftersom det inte alls var otroligt att han satt med en bättre hand.
Ett tänkbart sätt att spela vore att syna, beta ut på turn och sedan se vad han gjorde och ta ett nytt beslut, antagligen lägga om han reraisade. Eller göra en reraise direkt och se vad han gjorde, om han ställde eller synade skulle man i så fall ge upp handen.
Ett tänkbart scenario var också kast direkt. Man kan väl i stort säga att jag satt och velade fram och tillbaks. Funderade 2 minuter kanske och sedan säger den %&#@ time. Ok, om jag gjorde så här varje hand så hade jag förstått men låt mig tänka om jag har ett beslut att ta!
Blev väldigt irriterad och lite stressad. Jag valde efter ytterligare 40 sekunders vånda att..........
Gissa vad jag gjorde, kommentera berätta hur jag borde spela...... och läs svaret på vad jag gjorde i del 2

Kommentarer
★ xbjaje

Hej rosjon, xbjaje här!



Long time! Upptäckte din blogg av en slump för en tid sedan. Du ber om kommentarer och jag har haft en fundering som malt lite när jag har läst:



Man förstår ju att du gillar poker :-) och att det tar en hel del av din tid. Själv gillar jag t.ex. skidåkning och det tar en hel del av min tid. Oftast åker jag själv, ibland får jag med något av barnen eller rent av hela familjen ut i spåret. Vad jag förstår så är det ungefär på samma sätt med pokern, oftast spelar du "själv" (typ på nätet) men ibland blir det resor och då verkar familjen kunna hänga med. Vad är då min fundering? Jo, om du tar med familjen på en pokerresa till Vegas eller till Åbo eller vad det nu kan vara för en plats, vad gör då de medan du spelar? Och är det inte ofantligt jobbigt för dem att gå upp i ottan bara för att du ska kunna få en hytt för att sova några timmar för att sedan orka spela hela natten? Eller kort och gott: Slänger du inte bort alldeles för många timmar av din fritid (du har ju även ett krävande jobb) på jakt efter spänning och pengar när du egentligen borde vara med familjen? (Svaret är säkert att jag inte borde lägga mig i, men jag har själv kännt dåligt samvete ibland, t.ex. när jag efter en lång arbetsdag försvinner i två-tre timmar i skidspåret och kommer hem lagom till det är dags att säga gonatt.)



/xbjaje

2010-04-18 kl. 00:51:39
★ Den tänkande spelaren

Svårt när man inte lirat bordet, live får jag alltid en extremt mycket bättre känsla än teoretiskt eller på nätet. M t p hur han spelat (och möjligen hur han tror att du kan tänkas spela) så borde du se till att antingen re så pass att du inte bjuder på ett bluffställ eller syna för att köra på turn. Så länge du inte viker bör du köra handen hela vägen (om inte typ en sjua eller trea spader kommer, t ex). Du ska ju inte göra ett spel som ger dragen odds att syna eller ställa. OM du ska spela handen försiktigt, ta en syn för att hoppas på att han inte sätter draget. Du får aldrig veta om han har dig slagen eller ej, du får bara veta hur mkt balls han har. Jag tror att du ska bestämma dig där och då. Det faktum att du tänker gör alla mesiga val uteslutna - tänket ser nog äkta ut men kan utnyttjas för att aggrospela. Ja, har jag varit tydlig? Nej. men jag gissar du körde och åkte. Berättelsen låter så.

2010-04-18 kl. 02:31:01
★ rosjon

XBJAJE: Hej, kul att höra från dig!

Tar aldrig med familjen om jag inte vet att det finns något annat kul för dem att göra. I Las Vegas var ju halva släkten med och de höll till vid poolen medan jag spelade eller så spelade jag när de sov. Nu på Åland så var bara Liv med och hon gillade att sova i hytten mer än jag;-) Hon spelar dessutom också poker, även denna helg,så det är lite ett gemensamt intresse, Hemma så spelar jag inte om barnen är vakna, och jag och Liv sitter sen ibland tillsammans och spelar på nätet. Och jag är inte helt okontaktbar när jag spelar;-) Så svaret är nej, inget dåligt samvete, snarare så har det gjort det möjligt att göra en del resor tillsammans vi aldrig annars hade gjort. Och visst går det mycket av vår kvällstid efter 21.00 till pokern, men kanske inom snar framtid kan jag skippa kvällstiden och sköta spelandet på kontorstid...vem vet;-)

2010-04-18 kl. 20:48:10
http://rosjon.blogg.se/
★ rosjon

DTS: Om du läst del två så vet du att du läst rätt. Försöker lite berätta där hur jag tänker nu efteråt, men har som sagt begränsad erfarenhet av live deepstack. Online är det ju bara att registrera sig till en ny turnering när man bustat. Live gör det fan ont!

2010-04-18 kl. 20:53:15
http://rosjon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback