"Thank god for making me an atheist"

2012-01-18 @ 21:11:34 | Allmänt
57% av republikanerna i USA avvisar evolutionsläran och tror bokstavligen på Bibelns skapelseberättelse.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/har-ar-guds-ord-lag--och-santorum-kung


Jag jämställer religon och tron på gud, med att tro på jultomten, något de flesta slutar med i femårs åldern. Har därför svårt att förstå varför annars vettiga människor påstår sig tro på gud? Men jag är egentligen inte förvånad över siffrorna, om de skulle visa sig stämma. USA verkar vara ett ganska oupplyst land med ovanligt hög andel hoppfulla, med tanke på hur rikt och "civiliserat" det nu påstås vara. "Land of the free, home of the stupid"
Det är bara synd att det inte är lika harmlöst med religon som att tro på tomten, då hade världen varit en mycket fredligare och bättre plats att leva på.

Vet att det låter hemskt, men folk verkar i allmänhet vara ganska puckade. Läs bara vad konspiationsteoretikerna skriver på svs forum.
https://svenskaspel.se/?pageid=/forum/Poker/lasinlagg&topicID=6878&entryid=148739

Man kunde man ha skrattat hela vägen till banken om det inte vore för att där sitter ännu fler inkompetenta människor som låtsas att de kan något, men inte lyckas förvalta pengar bättre än att om man gav dem 100 kr för tio år sedan så är det bara 70kr kvar nu, så inte nog med att de är dumma, de är giriga också, för de tar betalt av oss för att förlora våra pengar. Men dummast är nog vi som låter dem hållas. Själv sätter jag in mina pengar i pokerfonden, en betydligt bättre investering än aktiefonder och skattemässigt väldigt förmånlig jämfört med de flesta andra sparformer.
Ekonomi verkar vara ungefär lika vetenskapligt underbyggt som astrologi, och dess utövare ungefär lika träffsäkra som metreologer. Om man har rätt mindre än 50% av gångerna, då besegras man av slumpen och har verkligen inget att vara stolt över.





Kommentarer
★ str1ke

Älskar den tråden på svs, stor underhållning varje gång man snubblar in där. Är nicket på forumet bundet till ditt vanliga spelkonto så att du har samma nick som när du spelar?

2012-01-19 kl. 08:56:02
★ Söppärj

Ja tråden är verkligen helt obetalbar. Tyvärr känns det nästan ojuste att gå in o spela på SvS mot dessa lirare. De borde ha svårt nog ändå att klara sig i livet utan att såna som jag ska in o försöka spela till mig deras pengar.



Ditt inlägg om att det är "riggat IQ-mässigt" (som svar på idiotin om riggat åldersmässigt) är bland det mest klockrena jag läst.

2012-01-19 kl. 13:24:23
★ Joppe

Alla människor är helt enkelt inte vettiga (apropå Svs-tråden), hehe.



Men vettig eller ovettig så tror jag att det är oerhört viktigt att man tror på något, brinner för något, har intresse för något och får uppmärksamhet för det; film, konst, musik eller kanske poker.



MEN det finns människor som kanske hamnar snett, som tappar hoppet, drabbas av sorg etc. Människor som inte blir uppmärksammade. Tappar du hoppet och inte har något intresse, inga nära och kära..ja, då kanske du skapar en tro eller en gud.



Tror det är farligt att döma...Det finns helt enkelt fler verklighetsuppfattningar och livsöden.

2012-01-19 kl. 15:15:36
★ rosjon

STR1KE: Man får välja nick i forumet om jag kommer ihåg rätt, men jag valde samma som vid borden.

SÖPPÄRJ: Gillar att elda lite ibland i den tråden, men får väldigt lite respons.

JOPPE: Du har helt rätt att man inte ska döma, visst finns det flera verklighetsuppfattningar och det kan absolut finnas anledningar till att någon tror. Jag har bara ibland svårt att få ihop det med min uppfattning av människan i övrigt. Jag gissar att det beror på att deras och mina olika verklighetsuppfattningar krockar, trots att jag trodde vi hade samma bild av verkligheten. Jag är övertygad om att religon är något farligt som människan inte bör ägna sig åt och om jag fick bestämma skulle all religon förbjudas. Jag reagerar som de flesta skulle reagera om någon i vuxen ålder sa att de tror på tomten. Visserligen är det lättare att inse att tomten inte finns då han ofta manifesterar sig i form av en utklädd människa som man begär att vi ska tro är på riktigt. Så lätt gör inte religonen det att genomskåda den. Den nöjer sig med skrifter och historier som de bara vill att man ska tro på och försöker inte på något sätt leda detta i bevis. Ofta följs detta av indoktrinering och undanhållande av kunskap om annat än just religonens läror. Men för en normalbegåvad människa som gått igenom svenska grundskolan där indoktrineringen visserligen finns men inte är av det tyngre slaget borde det vara ekelt att genomskåda.

2012-01-19 kl. 18:24:56
http://rosjon.blogg.se/
★ Joppe

Jag håller med dig till fullo med religionens risker och är inte alls ett fan av den. Men jag har respekt för den. Jag lutar nog också mer åt vetenskapen än religionen.. Extrem vetenskap kan vara ok men extremt religiösa åsikter är ju som du säger förknippat med terror och hat.



Religionen i sig grundar väl sig initialt i att vi människor har ett rikt fantasibehov och gillar att spekulera. Förr fanns inga medier. Idag kan vi använda oss av film och konst för att uttrycka våra känslor och det vi tror på. Det tror jag på..



…och tomten!

2012-01-19 kl. 20:55:18
★ dybban

Religion är ungefär lika farligt som politik. Det vill säga det är inte religionen eller politiken i sig som är farlig, det är de människor som går bananas i dess färg och namn. Ska vi inte ta och förbjuda politik när vi ändå håller på rosjon? ;) Då måste det ju garanterat bli fred på jorden...

2012-01-19 kl. 21:18:05
★ rosjon

Religon är farlig på fler olika sätt än politik, det är först när politik börjar likna en religion som den blir riktigt farlig. Och galna fanatiker är alltid farliga, oavsett vilket område de verkar inom.

2012-01-19 kl. 23:35:34
http://rosjon.blogg.se/
★ Niclas

Ok tänker ni på Jens då ? ;)

2012-01-20 kl. 09:16:41
★ Pokerstar

Nä Rosjon - det är när religionen börjar likna politik som det är farligt.



Vidare så är ju "RIGG" debatten underbar. Ingen fattar när man gör helt galna och ironiska inlägg - där är min sandlåda.



W-Baum



PS - Skall börja utmana både Riggen OCH dig - skall fanimej börja spela på Svs och samma turrar som dig - hur svårt kan det vara att vinna där? :) DS

2012-01-20 kl. 17:49:11
★ rosjon

Ett varningens ord bara - om du försöker ta dig an mig OCH riggen, så är risken att du snart blir en stammis i riggtråden svärandes över rosjon som aldrig missar och som antagligen skrivit klienten själv,

2012-01-20 kl. 21:44:45
http://rosjon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback