$84965

2012-11-07 @ 10:55:56 | Allmänt

Att Svenska pokerförbundets SM på Pokerstars, pokerspelarnas eget SM, drog 1349 spelare är att fall framåt jämfört med tidigare år, men kan inte riktigt bestämma mig om det är ett misslyckande, eller en framgång.
 
Framgång p.g.a det nästan dubblade deltagandet, ett fiasko eftersom garantin inte fylldes. 
Övervärdet för varje deltagare blev ungefär $60, dagen innan start räknade jag med att det skulle bli ännu mer, upp emot $100.

Det betydde att för varje inköp betalde man $215, men det var värt närmare $300. Ett kap för oss lottköpare.
 
Så jag började leta efter personer som jag kunde stejka med inköpet. La ut en fråga på pokerforum och på Facebook, fick massor av förslag, men en begränsad rulle tillät inte att jag stejkade alla jag ville. Jag är förvånad att inte fler såg övervärdet och spelade, och att inte fler utnyttjat satellitmöjligheterna den senaste månaden.

Samtidigt drog Svenska Spel drygt 1600 spelare till sitt första sidovent. Skulle jag gissa, så kommer Poker-SM ha haft hälften så många spelare i alla event som Svenska Spels SM. 
 
Är det en marknadsföringsmiss eller är Svenska Spel helt enkelt så mycket större än Pokerstars bland de svenska spelarna? Många pokerentusiaster har säkert konto på båda sajterna, men för pokersvensson som inte spelar så mycket kanske det är vanligt att man bara har konto på Svenska Spel? Vad går att förbättra tills nästa års SM?

Det har tagit Svenska Spel flera år att bygga upp deltagarantalet från runt 2000 spelare år 2008 till 2700 spelare år 2011. Jag antar att det kan ta lika lång tid för en annan aktör, och det är ju inte säkert att det är samma sajt som arrangerar SM nästa år.

Det finns också en risk att den garanterade vinstpotten minskar tills nästa år, men jag tror att om Pokerstars får arrangera Poker-SM nästa år och behåller garantierna på samma nivåer så kommer övervärdet att ha försvunnit. Det tar ett par år innan de flesta upptäckt att det går ett Poker-SM på en viss sajt. Och misshandlar man inte möjligheten som jag tycker Unibet gjorde de sista åren, så finns det en möjlighet att får arrangemanget att växa.

Men jag tror att man måste nå ut till fler pokersvenssons. Entusiasterna når man redan i hög grad, men att nå pokersvensson är svårare, han hänger inte på några pokerforum. TV-reklam är ett sätt, kändispoker och frirullar är ett annat om man bara hittar rätt forum att nå ut på.

Svenska spel tror jag till viss del drar så många därför att de har många fler ströspelare som dyker in då och då på sajten, och får en blänkare om nån satellit som drar igång som fångar hans eller hennes intresse. Så för att Poker-SM ska växa krävs lite nytänkande vad gäller marknadsföringen för att nå fram till pokersvensson. TV-reklam om en frirulle till SM vore kanske ett bra sätt att få folk att skapa nya konton,men  vad vet jag. Det är helt enkelt upp till nästa arrangör att förbättra nuvarande upplägg.

Kanske är det så att Poker-SM var ett litet misslyckande för Pokerstars, men en framgång för SvePoF. Att övervärdet blev så stort var kanske ett misstag, men samtidigt behöver ett övervärde inte bara vara till nackdel för sajten. Nån sa någon gång att en pokersajt kan vara beredd att betala upp till $300 för en ny spelare. Så om Poker-SM gjorde att drygt 280 spelare skapade nya konton, eller som jag, återvände till Pokerstars så är det ingen dålig investering. Jag själv lär ju generera betydligt mer än $300 per år i avgifter till sajten. Om sedan Pokerstars räknade med ett visst övervärde eller ej har jag ingen aning om, det är inte omöjligt, och då kanske de ändå är ganska nöjda.


SvePoF satte nytt deltagarrekord med 1349 spelare i Main, vilket jag anser vara godkänt på en marknad där Svenska Spel anser sig ha 30% av marknaden, en marknadsandel som jag tror är högre i verkligheten bland rena nöjesspelare och mindre bland pokerentusiasterna.

SM på Svenska Spel skapar en ökad trafik under en månad eller två, men övriga året är det en aning öde och räcker inte riktigt till. Där har Svenska Spel sin utmaning, att hålla kvar en större del av SM-spelarna under resten av året.Om de jobbar riktigt hårt under denna SM-månaden, och lyckas få spelarna att upptäcka det övriga utbudet, så kanske det kan bli bättre. Och lägg ner de extra avgifterna på satelliterna, de extra pengarna SvSPoker drar in kan omöjligt vara värd den badwill de drar på sig.j Jag gillar deras superkval, en sorts workaround när de inte öppet kan garantera prissummor. Bjud in 25 kändisar så har man plötsligt en garanterad vinstpott. Smart. Stora kval med många säten är mer intressant för nöjespelaren också, de tycker helt enkelt att det känns lättare att ta en av tjugofem platser än att det krävs en vinst för att vinna en plats.

Hur gick det för mina "hästar" i Main då? Vi hade en spännande kväll där vi höll kontakten på Skype, det var otroligt spännande att raila, men de sprang alldeles för dåligt, bra händer stod inte i de ögonblick de måste få stå, men så är det med pokerturneringar Jag var iaf nöjd med deras insats och länge såg det bra ut och med lite mer tur på slutet så hade det nog kunnat bli en liten slant i vinst, men jag var sist kvar och åkte på en 144:e plats, i pengarna, och det täckte inte upp kostnaden.

Jag spelade dessutom Highrollern, en liten present till mig själv efter tredjeplatsen i rebuyeventet, men där var det riktigt kallt och efter att ha väntat på något sånär spelbara kort väldigt länge låg jag på halva startstacken, med 10BB och valde att återhöja allin vid helt fel tillfälle. Jag borde ha väntat en stund till och inte pushat mot just den spelaren och absolut inte med den handen. Men en erfarenhet rikare blev jag då det var ett helt annat spel i highrollern än i Main. Att man inte lyckades fylla garantin i Highrollern är däremot i mina ögen ett större misslyckande än Main. SvS körde Giganten för första gången förra året med 162 spelare som betalade 5000kr, många kvalare. Pokerstars lyckades inte få ihop mer än 88 st spelare trots en garanterad prispott på $100K.


Kommentarer
★ Murat Sahan

Hej!

Intressant analys, på vissa punkter så som mina egna tankar gått, men vill påpeka att det ingalunda är något rekord för online-SM, 2006 när Nordicbet anordnade det så tror jag att det var strax under 4000 i main.

MVH

Murat Sahan

2012-11-07 kl. 14:43:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback