Avhoppet

2013-11-02 @ 11:34:40 | Allmänt

Allt var egentligen robotarna på Svenska Spels fel.

 

Efter avslöjandet av robotarna och återbetalandet av den summa som Svenska Spel påstod robotarna hade bedragit kunderna på skrev både dybban och Magdalena in de Betou hyllningsinlägg till sin arbetsgivare.

 

Jag reagerade på dessa och skrev att det var fel att hylla dem för att de gör rätt för sig och ifrågasatte dessutom om summan som återbetalats var korrekt:

http://rosjon.blogg.se/2013/june/38-millar-empiriskt-sett.html

 

Ken Lennaard reagerade ännu lite mer och skrev ett inlägg där bl.a. Magdalena fick ett par riktiga kängor bl.a för sitt tidigare jobb på PAF.

 

I ett inlägg olikt Magdalena gav hon igen med samma mynt, jag kommer ihåg att jag läste det och att det var min spontana reaktion, att det var så olikt henne. Inte att något i inlägget var felaktigt eller värre än det Ken skrivit om henne.

 

Ken höll uppenbarligen inte med då han kontaktade Expressen, som var bloggvärd, och Svenska Spel, Magdalenas arbetsgivare för att få dem att ta bort inlägget.

 

Jag läste om detta i Kens blogg men tänkte att han bara skämtade, att han låtsades ha klagat och fått bort inlägget i samband med att Magdalena kanske ångrat sig, och tagit bort det själv, för blogginlägget var mycket riktigt borta. Jag sparade dock undan den cachade versionen av inlägget, varför vet jag inte egentligen.

 

Det gick kanske en månad och i slutet på juli i år, skrev Ken ett andra inlägg om hur han lyckats få bort inlägget och att han skulle se till att alla andra som också ljög om honom skulle få sina inlägg borttagna.

http://www.pokerlistings.se/sommarvikarien-pa-svenska-spel-51459

 

Ken påstod att Expressen tagit bort inlägget p.g.a. att det var förtal, jag lutar mer åt att Svenska Spel inte ville förstöra Mys-Magdas table image, och Expressen gjorde som en av deras största annonsörer ville.

 

Jag reagerade på att han påstod att hon skrivit lögner och att han reagerade så kraftigt på något jag tyckte han provocerat fram själv, och som han själv ofta gjorde sig skyldig till.

 

Blev ett antal kommentarer till det inlägget, tyckte själv att jag började sakligt, men fick snabbt höra att jag var både det ena och det andra. Vi hade olika åsikter om i stort sett allt och Ken reagerade på detta genom att förolämpa mig, istället för att diskutera sakfrågan.

 

Jag funderade redan då på att skriva ett inlägg om Magdalenas försvunna inlägg, kontaktade Erik Rosenberg och hörde om deras inställning i frågan, undrade hur de skulle reagera om Ken hörde av sig. Han svarade bara att det inte var hans bord men tyckte det skulle vara synd om poker.se drogs in i sandlådebråket.

 

Jag bestämde mig trots allt för att skriva inlägget då jag ansåg att Ken smet ifrån sakfrågan i sina kommentarer.

 

Dagen därpå ringde Erik upp och meddelade att Ken kontaktat poker.se och bett dem ta bort inlägget och dessutom ville ha en ursäkt. Poker.se undrade om jag kunde tänka mig att ta bort enbart citatet, men att det var upp till mig. Skulle jag inte vara villig att ändra något så skulle de i så fall ta sig en ny funderare. Vilka de var, vet jag fortfarande inte.

 

Jag kontaktade då Magdalena för att höra om det var ok att använda citatet, hon hade inga invändningar mot det. Hon ställde dock lite motfrågor, bl.a. frågade hon om jag visste vem som stod bakom poker.se. Jag insåg där och då att jag i flera år bloggat på en sajt som jag inte hade en aning om vem det var som drev eller ägde. Men det var väl inga problem, det skulle jag fråga Erik om när jag ändå ringde upp och gav honom besked om hur jag ville göra.

 

Jag blev då väldigt förvånad över att Erik inte gav mig något svar på min direkta fråga.

 

Ken hade samtidigt surnat till på riktigt och skrev två inlägg med bara personangrepp på mig. Dessutom fick jag till slut ett mejl, med en ganska ohövlig ton.

 

Efter första inlägget skrev jag ett eget inlägg där jag beskrev mina diskussioner med poker.se och Erik, och jag skrev att jag inte tyckte att poker.se ens borde ha kontaktat mig, vilket inte Erik tyckte var riktigt schysst. Vi hade olika uppfattningar helt enkelt, vilket man ska kunna ha som vuxna utan att man blir ovänner.

 

Bara några dagar efter såg jag att Ken skulle till Stockholm och bestämde mig för att försöka få till ett möte. Dels ville jag diskutera mejlet och mitt inlägg, men också förklara att jag inte tyckte att hans två inlägg om mig var acceptabla.

 

Mötet blev uppskjutet en gång, då Signe blev sjuk och jag fick rusa till skolan, men morgonen efter träffades vi på ett fik.

Det var ett ganska odramatiskt möte, vi diskuterade varför Ken ansåg att Magdalenas citat var förtal, jag sa att jag inte tyckte att hans inlägg riktade mot mig var ok, och frågade om han ville att jag skulle ta bort citatet. Han brydde sig dock inte längre, inlägg var färskvara, det var försent. Jag hade skrivit skit om honom och han hade skrivit lite mer om mig och han tyckte att vi borde låta udda vara jämnt. Jag anser fortfarande inte att den analysen var korrekt, men tyckte inte det var något att bråka om heller.

 

Vi diskuterade angreppen på dybban när Ken precis startat blogga på pokerlistings, som jag tog upp som exempel på när Ken gör samma sak mot andra som han blir så upprörd över själv om det är riktat mot honom.

 

Det ledde oss osökt vidare till vadet med Mattias ”Pokerstar” Andersson.

Det var väl ganska uppenbart att Ken inte tyckte att domaren de valt, fällt en rättvis dom när han gav Mattias segern.

Men anledningen till att Ken höll på och tjafsade med Mattias om lektioner i läsförståelse hade mer att göra med en irritation över att Mattias direkt efter han vunnit (enligt Ken) förföljde Ken med uppmaningar om att ”betala omedelbart annars”, än med någon sorts övertygelse om att Mattias faktiskt hade beställt och fått lektioner. Mattias hade inte som kutym kanske är väntat med att göra upp vadet tills de träffades, utan jagat Ken, vilket helt enkelt fick Ken att istället jävlas tillbaka, åtminstone till en början.

Nu sa inte Ken detta rätt ut, det är bara min tolkning av vårt samtal.

 

Även om vi kanske inte rensat luften så hade vi åtminstone klargjort våra ståndpunkter.

 

Efter mötet fortsatte gnabbandet på nätet tills jag sa att det fick vara nog med dagisbeteendet och slutade tjafsa tillbaks, det fanns ändå ingen mening med det. Ken försökte blåsa liv i gnabbandet ett par gånger men jag nappade inte.

 

Jag tog mig efter detta en funderare på varför jag lät poker.se spegla min blogg. Jag visste inte ens vem som ägde sajten, bara att Erik inte var redaktionellt ansvarig, och inte ville berätta. Även om jag har fullt förtroende för Erik så var det viktigt för mig kunna stå bakom poker.se, jag blev som bloggare där en sorts representant, och det blir lite problematiskt när jag inte ens vet vem eller vilka som är poker.se.

 

Att låta sig speglas på poker.se innebar att fler läste bloggen, vilket är kul, till skillnad mot vad vissa påstått har jag aldrig sagt att jag ”bara skriver för mig själv”.

 

Men jag fick ständigt kritik för att jag inte bara bloggade om poker, speciellt av de som bara läste mig på poker.se och aldrig besökte min egen blogg. Det kändes som om innehållet i bloggen började styras av detta och det hade jag ingen lust med.

 

Poker.se hade dessutom sagt till Mattias att de tröttnat på hans bloggkrig med Ken och att de funderade på att inte spegla honom så länge han fortsatte. Kanske i all välmening, Mattias blogg är oftast bättre när den inte handlar om Ken, men där tyckte jag de gick över gränsen.

 

Efter en del grubblande kom jag fram till att även om jag förlorade en del läsare på att lämna så skulle det kännas bättre att enbart vara ansvarig inför mig själv för vad jag skrev. Nu är det verkligen inte så att poker.se sagt något om vad jag bloggat om förutom när Ken kontaktade dem, tvärtom så har Erik ofta sagt att jag inte skulle bry mig utan fortsätta som vanligt. Men förväntningarna blir helt enkelt fel.

 

Då jag inte har en aning om hur många som läste via poker.se så vet jag inte hur många läsare jag tappat på att försvinna därifrån, men min originalblogg fick en rejäl ökning när jag lämnade och det har hållit sig på ungefär samma nivå sedan dess med en liten ökning varje vecka vilket är kul. Det betyder att fler och fler hittar hit. Nu gäller det bara att fylla med innehåll.


Kommentarer
★ Kalle

Tyvärr blir det så när personer inte kan argumentera sakligt eller vet med sig att dom har fel i sak, måste då gå till personangrepp och/eller hot. Trist men så är det tyvärr.

Tufft att du ville "fronta" detta med personen och säga din åsikt till personen direkt

2013-11-02 kl. 14:39:04
★ sten

varför tror du Erik duckade din direkta fråga och har du fått reda på vilka om står bakom på andra vägar? Mycket märkligt!

2013-11-02 kl. 21:53:37
★ rosjon

@Kalle Ja, det är mycket trist, speciellt om det är hot med i bilden. Personangrepp ser jag alltid som ett tecken på att jag vunnit vad gäller sakargumenten.
Sen vet jag inte om det var tufft, det var betydligt bättre än att springa på honom helt oförberedd på någon turnering vilket antagligen hade hänt förr eller senare.

2013-11-02 kl. 22:16:56
http://rosjon.blogg.se
★ rosjon

@sten Policy, Erik får inte berätta. Ja, det tog en stund, men nu vet jag.

2013-11-02 kl. 22:17:55
http://rosjon.blogg.se
★ Såssen

Har man en blogg där grunden är att smutskasta andra bör man tåla om någon "ger igen". Dock tycker jag inte du "ger igen" utan svarar sakligt tillbaka och ställer relevanta frågor. Det är väl det som stör honom.

Likadant är det med Anna, som kallar dig "Såsse" och otrevlig? (Eller att du skrev de mest otrevliga kommentarena) när du lika sakligt som alltid svarade/frågade henne. Sedan blev hon sur över att DU inte kom fram och hälsade på henne. Det var ju inte så att du inte vågade göra det. Jag undrar hur dom egentligen resonerar, särskilt med varandra då Ken ändå är hyfsat smart?

2013-11-03 kl. 07:31:47
★ byling

Tjena,vilka står bakom poker.se ?
Undrar varför allt sådant ska vara så jävla hemligt?

2013-11-03 kl. 12:34:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback