PAF kostade mig jobbet

2014-06-12 @ 00:18:12 | Allmänt
2001 bytte jag konsultbolag jag jobbade på från Cybercom Solutions till Prosensus. Samtidigt så inträffade 11:e september attackerna i USA. Det spädde på lågkonjunkturen som redan rådde i IT-branschen efter att IT-bubblan spruckit.
 
Jag var pappaledig först och började egentligen mitt nya jobb först i slutet på våren 2002. Det var rejält svårt med uppdrag och jag fick till sist ett uppdrag på samma ställe där flera av mina kollegor satt och jobbade, European Game & Entertainment Technology Ab eller EGET.
 
Jag fick en hörna på ett skrivbord i en 30 grader varm källarlokal på söder och satt och byggde backenddelen av deras spelplattform online, mest varianter av enarmade banditer. Prosensus hade många ägg i samma korg, fyra av 6 konsulter satt på EGET. Jag och Liv köpte vårt hus i Enskede i den vevan och det kändes väl lite osäkert. Så kom då smällen, jag fick beskedet när vi var på semester i Grekland två veckor. Min chef ringde och berättade att EGET hade slutat betala sina fakturor.
 
Prosensus hotade med konkurs och hade en dialog med moderbolaget, för det visade sig att EGET var ett dotterbolag till PAF. Konkurshotet besvarades bara med "Visst, gör det". PAF hade inga problem att såga av grenen som EGET satt på och samtidigt undvika att betala dryga miljonen i konsultarvoden.
 
Det här betydde ju att Prosensus inte hade någon chans alls att behålla sina anställda och jag fick se mig om efter ett nytt jobb. PAF slår sig ofta på bröstet att de ger bort miljontals Euro till välgörenhet, men de har också en del skelett i garderoben.
 
jag hade inte tänkt på att det var just PAF som ägde EGET förrän vi diskuterade det igår på middagen efter vårt strategimöte inom mitt nuvarande bolag Ecru. Ecru består bl.a. av ägarna av dåvarande Prosensus, vi gick ihop med dem 2007, en lyckad sammanslagning. Ämnet dök upp när vi diskuterade min tolfte plats i helgen.
 
Så det kanske är dags att ge igen lite, som tack för att jag fick sparken 2002. Fast egentligen handlar det om att ge kritik åt någon som förhoppningsvis tar åt sig den på rätt sätt. Jag är visserligen långsint ibland, men det finns gränser även för mig. Även om jag inte förlåter att jag var den enda sidoeventsvinnare 2012 som INTE fick min egen gigantiska PAF-check.
 
PAF Poker Challenge, PPC, var bättre förr. Innan man bytte lokal och höjde inköpet. Lokalen i år var visserligen bättre än förra året men inte alls i samma klass som de första åren. Att man höjt inköpet gör också att deltagarantalet blivit betydligt mindre. Man har gått från drygt 220 spelare till knappt 150.
 
Den gemytliga stämningen som fanns förr om åren infann sig inte i år. Till viss del berodde det på turneringsledningens oflexibla sätt att implementera sina regler. Ett exempel var att om man foldade innan det var ens egen tur, vilket kan hända av misstag ibland så fick man sitta ut en hand direkt. Inte speciellt vänligt mot de många förstagångs spelare som spelade, bl.a. råkade en kille ut för detta i ett sidoevent, han spelade aldrig live, var lite ouppmärksam och fick en penalty vilket gjorde honom ännu mer nervös än innan. varför inte ha lite fingertoppskänsla och ge en varning först åt dem som uppenbarligen inte gjorde det med vilje. Turneringsledningen var en aning för strikt och alldeles för nitisk i sin önskan att ha pli på turneringsspelarna.
 
Dessutom så var vissa av de som delade alldeles för oerfarna. Det är inte ok att man på ett bord med en oerfaren dealer spelar hälften så många händer per timme som de andra borden.
 
Något som också ändrats sen några år tillbaka är vad paketet kvalarna vinner innehåller. Förr om åren har det ingått några extra drinkbiljetter, några matkuponger och en middagskupong, samtidigt som man fått lite prylar med paf-loggan på. I år var det bara middagskupong, något som faktiskt skulle kunna ingå för alla som spelade.
 
Det var också standard att spelet började drygt 30-50 minuter efter utsatt tid, alldeles för mycket med tanke på att vi inte var så många spelare första dagen.
 
Fortfarande är det en rolig helg, men man bör nog se över det till nästa år och göra en liten uppryckning. Kanske satsa på ett lägre inköp igen och med fler kvalare. T.ex. är tre paket till rankingserien i Ladies alldeles för lite med tanke på att det nu inte bara är spelare från Sverige som konkurrerar om dessa tre paket utan alla från Finland, Estland, Spanien m.fl.
 
Och Koivu: Du vann inte mer än mig under PPC:n, du får inte glömma att dra av inköpen från vinsten. Och med tanke på att jag kvalade så ligger jag bättre till:)

Kommentarer
★ Ola Brandborn

Hej Rosjon,

konstruktiv kritik uppskattas! Låt mig kommentera de delar jag är insatta i:

Vi har tidigare fått kritik för att det blir för mycket fylla på tävlingen, därför delade vi inte ut några drinkbiljetter i år. Vi såg till att det hela tiden fanns kaffe och juice i lokalen, och 95% av alla kvalare (de som bodde på Arken) hade fått två bira på rummet.

I stället för give-away så hade vi i år bestämt att dela ut prostatacanserföreningens mustasher. Tyvärr så skedde inte detta för dag 1A-spelarna. Jag är medveten om att värdet av denna gåva är betydligt lägre än föregående års gåvor, men här är det hoppeligen "tanken som räknas".

2014-06-12 kl. 09:19:23
http://www.paf.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback